LA
COBLA DE TRES QUARTANS, UN INVENT DELS ANYS VUITANTA
Etnomusicòleg
i músic
La
cobla
de tres quartans
és un conjunt de música tradicional catalana format per tres músics
que toquen flabiol i tamborí, sac de gemecs i tarota. Es tracta d’un
conjunt musical de carrer i és per això que el trobem en seguicis
de festa major i cercaviles acompanyant balls tradicionals (balls de
cercolets, de pastorets...), gegants i altres figures festives. No és
una formació tradicional, tal com s’ha entès durant molts anys,
sinó que és un conjunt sorgit als anys vuitanta del segle passat
fruit d’un invent de la tradició.
Cobla de tres quartans (Ministrers del Sabre, 2006)
La
cobla de tres quartans, un invent de la tradició
Durant
molts anys s’ha cregut que la formació denominada «cobla de tres
quartans» era una formació tradicional. En l’època de la represa
de la música tradicional a Catalunya, després del Franquisme,
músics i erudits s’afanyaven a reconstruir l’essència d’una
música tradicional que tenia el repte d’ocupar de forma festiva
els carrers; en el que era una demostració pública i popular de
força i de reafirmació d’una nació.
En
aquells anys es va prendre com a punt de partida per a la “recreació”
d’aquesta formació unes referències que apareixen sobre els «tres
quartans» recollides per Joan
Amades.
A l’article «La cornamusa a Catalunya» publicat a la Revista
Musical Catalana
l’any 1932 (veure bibliografia), Amades parla, entre d’altres
coses, de conjunts d’instruments on hi participava la cornamusa i
explica, després de parlar de la parella flabiol amb tamborí i
cornamusa, que «en algunes contrades de l’Empordà s’augmentava
el conjunt instrumental [aquest duet flabiol-cornamusa] amb una
tarota o gralla, essent aleshores tres els músics, i per això
prenia el conjunt el nom de música de tres quartans, al·ludint al
nombre de músics». No parla encara de cobla
sinó de música
de,
i es refereix a l’oboè tradicional que acompanya la formació com
a tarota
o gralla.
Malauradament
el diccionari d’instruments que Amades preparava per a l’Obra del
Cançoner Popular de Catalunya no va sortir a la llum a causa de la
Guerra Civil, però a la dècada dels cinquanta apareixia al
Costumari
Català
una altra referència a la formació. Enmig de la descripció del
robatori de cols en la festa de Sant Llorenç de la Muga (Alt
Empordà), diu: «Antigament el furt es feia al so d’una tornada
especial que tocava una cobla de tres quartans, és a dir, de
cornamusa, prima, flabiol i tamborí». En aquest cas parla d’una
prima
com a oboè tradicional i aquest cop sí que parla de cobla.
La paraula cobla,
però, senzillament vol dir en català conjunt instrumental. Malgrat
això, la denominació «cobla de tres quartans» és la que va fer
fortuna als anys vuitanta en els textos de músics i erudits.
Gravat
Costumari
vol. I pàgina 241
Si
mirem la il·lustració que acompanya el text del Costumari,
es veu una suposada cobla de tres quartans. Amades hi posa aquest
peu: «cobla de tres quartans segons uns gravat setcentista que
encapçalava les cartes populars per a aprendre de ballar el
contrapàs». Però a la imatge clarament hi distingim flabiol i
tamborí, xeremia i baixó. Segons la disposició de la majoria de
gravats de l’època, ens faltaria una altra part del gravat on
suposadament hi haurien tres balladors. Això fa pensar també que
aquest trio en realitat representava un conjunt, probablement una
cobla de ministrers.
Joan
Amades a l’actualitat ja el veiem com un folklorista i com una font
històrica poc fiable, tot i que cal admetre que ens serveix sovint
com a punt de partida per a estudis sobre folklore català. Als anys
vuitanta, i després de l’exitosa recuperació de la gralla, es
recuperaven altres instruments com el sac de gemecs o la tarota. Al
no tenir un mètode científic de recerca desenvolupat i amb
l’eufòria del moment, la innovació va tenir èxit i apareixen les
primeres «cobles de tres quartans».
Bufalodre en formació de cobla de tres quartans (2007)
Etimologia
de l’expressió «tres quartans»
Jaume
Ayats és un dels que planteja aquesta nova visió de la història
d’aquesta formació de música tradicional al seu article publicat
al 2007 a la revista Caramella
«la cobla de tres quartans i el fructífer invent de la tradició»
(veure bibliografia). Ayats dues etimologies possibles sobre
l’expressió «tres quartans», extretes de El Diccionari
etimològic i complementari de la llengua catalana
de Joan Coromines (veure bibliografia) i de Diccionari
Català-Valencià-Balear
de Antoni Alcover i Francesc de Borja Moll.
D’una
banda trobem que un quartà
és una unitat de pes, i tres
quartans
són tres vegades la unitat. A la Plaça Major de Montblanc, als
Porxos del Pallol es conserven unes mesures públiques de gra que
daten de 1752 on s’hi llegeix: «Porxos del Pallol / o Repès de
l’Ajuntament / mesures oficials de grans, any 1752 / quartera –
tres quartans» (veure foto). L’expressió «un sac de tres
quartans» faria referència, doncs, a un sac que pesa aquesta
mesura, i no a un instrument d’una formació musical. Podria ben
ser un motiu d’equívoc.
Porxos del Pallol
D’una
altra banda també trobem que en l’etimologia de l’expressió
apareix la frase «tenir el cap com uns tres
quartans»,
que vol dir tenir el cap torbat, marejat. Es tracta d’una expressió
prou comuna al litoral, com a mínim de l’Alt Empordà al Penedès.
A Figueres, per exemple, parlen de «cal tres quartans» quan volen
referir-se a un lloc de desordre. Ayats troba una explicació a la
metàfora d’origen d’aquesta expressió explicant que una
anècdota recollida l’any 1993 a Quatretonda (la Vall d’Albaida).
En aquest poble valencià es veu que anys enrere per assajar la dansà
tradicional, com que no tenien músics a l’abast, la colla duia el
ritme bàsic del ball picant amb bastonets al cul d’una mesura de
gra buida i girada de cap per avall. Podria ben ser que la mesura de
gra tingués una funció substitutòria del timbal. Així, podríem
dir que l’expressió seria equivalent a «deixar el cap com un
timbal».
El
diccionari de Coromines fa referència també a una nota extreta d’un
llibre de Coromines pare, Pere Coromines: Vida
d’en Pep de la Tenora (Pep Ventura)
de l’any 1953 (veure bibliografia), i descriu al seu Diccionari...
uns «tres quartans» com es deien vulgarment els tres instruments de
la cobla de sardanes primitiva: el flabiol, el tible i la cornamusa.
En aquesta nota Coromines pare fa referència a una conversa que va
tenir l’any 1928 amb Francesc Llandrich, un vell de Vilanant (Alt
Empordà) i que el seu pare era cosí del sogre de Pep Ventura. La
nota diu: «[aquest home] deia que havia anat amb els “tres
quartans” vint-i-dos anys i que feia quaranta-tres anys que s’havia
casat, no havent sortit més que dos anys o tres després de
casar-se. Feia doncs seixanta-dos anys que havia començat a tocar
[cap a 1866]» (pàgina 49, veure bibliografia).
Bibliografia
ALCOVER,
Antoni; DE BORJA MOLL, Francesc. Diccionari
Català-Valencià-Balear.
Mallorca: Editorial Moll, 1983
AMADES,
Joan. «La cornamusa a Catalunya» A: Revista
Musical Catalana. Any
XXIX.
Barcelona: Orfeó Català, 1932
— Costumari
Català. Barcelona: Editorial
Salvat, 1950-56
AYATS,
Jaume (dir.); CAÑELLAS, Montserrat; GINESI, Gianni; NONELL, Jaume;
RABASEDA, Joaquim. Córrer
la sardana: balls, joves i conflictes.
Barcelona: Rafael Dalmau, 2006 (Camí Ral, 26)
AYATS,
Jaume. «La cobla
de tres quartans i
el fructífer invent de la tradició» A: Caramella.
Revista de música i cultura popular.
Núm. 17. Prats de Lluçanès: Carrutxa-Solc-Tramús, juliol-desembre
2007
BOIXADERA
IBERN, Cristina. «Els ministrers a Catalunya» A: Caramella.
Revista de música i cultura popular.
Núm. 26. Prats de Lluçanès: Carrutxa-Solc-Tramús, gener-juny 2012
COROMINES,
Pere. Vida
d’en Pep de la Tenora (Pep Ventura).
Barcelona: Editorial Barcino, 1953 (Biblioteca Folklórica Barcino)
COROMINES,
Joan. Diccionari
etimològic i complementari de la llengua catalana.
Barcelona: Editorial Curial, 1980-1991
ORRIOLS,
Xavier. «La tarota» A: Caramella.
Revista de música i cultura popular.
Núm. 11. Prats de Lluçanès: Carrutxa-Solc-Tramús, juliol-desembre
2004
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada