La
TAROTA
és
un aeròfon de la família dels oboès tradicionals. Consta d'un cos
de fusta en forma de tub cònic, i d'una peça metàl·lica (el
tudell)
on s'insereix la canya de pala doble (l'inxa).
El cos de fusta està fet en dues o tres peces: la campana i el cos
en sí. L'instrument es toca bufant a través de l'inxa, fent presió
amb el diafragma i els llavis, i tapant i destapant els 8 forats de
què consta l'instrument. Els forats es distribueixen com la flauta
de bec: un forat a darrera al polze de la mà esquerra, sis més a la
part de davant, i un darrer que depenent del model s'acciona amb una
clau o directament amb el menovell de la mà dreta. La llargada del
tub la determina el tipus de tarota, el constructor i l'afinació.
Bàsicament
distingim dos tipus
de tarota:
-
Tarota en do:
és una tarota afinada sobre el do com a nota tònica. El
seu registre va des d'un si2 a un sol4.
-
Tarota en fa: és una tarota afinada sobre el fa com a nota tònica. El seu registre va des d'un mi3 a un do5.
Història
Història
S'ha
especulat molt sobre l'origen de la tarota, sense arribar a cap
consens. Sembla clar que, com la majoria d'oboès tradicionals, la
tarota té les seves arrels en les xeremies medievals, utilitzades en
les capelles de música de catedrals i corts reials. Seguint
pel pas dels segles, les primeres cites les trobem a mitjans segle
XIX a l'Empordà, les primeres cobles de sardanes. La Guerra Civil i
la Dictadura Franquista, però, esborraren tot rastre d'aquests
instruments fins que als anys vuitanta el luthier vilanoví Xavier
Orriols va construir l'actual tarota, seguint el model d'unes
xeremies anomenades primes
trobades a la Catalunya Nord, de les quals el CIMP
(Centre Internacional de Música Popular) de Céret (Rosselló) en va
fer fer unes còpies.
Actualment
hi ha quatre constructors de tarota: el mateix Xavier Orriols i el
seu cosí Pau Orriols a Vilanova i la Geltrú (el Garraf), en Cesc
Sans
a Sant Jaume de Llierca (la Garrotxa) i en Josep
Bonamusa
a Argentona (El Maresme). Gràcies a ells i a altres luthiers i
músics, l'instrument viu encara un procés d'evolució on els anys i
les experiències d'uns i altres fan que la seva construcció i
execució millori. És per això que ens trobem amb singularitats,
tarotes diferents al model original que us hem descrit.
-
Hi ha tarotes sense el forat de darrera, que es taparia amb el
dit gros de la mà esquerra. És un model que s'acosta a la línia
d'alguns aeròfons medievals que no utilitzaven aquest fort per a
"octavar" (fer les notes agudes).
-
Hi ha tarotes afinades en sol, com si fos una gralla; uns
models de Xavier Orriols. Actualment s'ha vist que és més ventatjós
tocar en tarotes en fa per tessitura i tonalitats, i ell mateix ja ha
desenvolupat un model de tarota en fa.
-
Hi ha tarotes afinades en re, amb una digitació molt semblant
a les flautes de bec amb digitació alemanya. Un model sense claus
que ha desenvolupat en Cesc Sans.
-
Hi ha tarotes
en do amb 4 claus,
que permeten guanyar dues notes en la tessitura greu (si b i la), i
tarotes
en do cromàtiques,
que permeten millorar l'afinació de l'escala cromàtica començant
pel la2 fins al sol4. Aquests models els ha desenvolupat en Cesc
Sans.
tambe hi ha en Jordi Aixalà i Basora constructor de tarotes a Mas Pujols
ResponElimina